Wetenschapsdag Amsterdam Science Park

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park wetenschapsdag tijdens het weekend van de wetenschap. Op zaterdag 4 oktober 2025 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden.

Wanneer
4 Oktober 2025 van 12:00 tot 4 Oktober 2025 17:00 CEST (GMT+0200)
Waar
CWI, Science Park 123
Toevoegen

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Wetenschapsdag tijdens het Weekend van de Wetenschap.

Het overkoepelende thema is dit jaar: "Hoe werkt de wereld?" Bij CWI draait het om vragen als: "Hoe werkt een algoritme om kortere wachtrijen te krijgen?", "Hoe werkt een game?" "Hoe werkt bliksem", “Hoe werkt het web?”

Op zaterdag 4 oktober 2025 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden.

Samen met andere organisaties op Amsterdam Science Park organiseren we meer dan 100 gratis activiteiten! Zien we jou daar ook?

Ben je benieuwd welke activiteiten er nog meer te doen zijn op het Science Park?
Neem dan snel een kijkje op de Wetenschapsdag Amsterdam Science Park website!

Trailer wetenschapsdag Amsterdam Science Park 2025

Activiteiten bij CWI

Demonstratie / Activiteit
Doelgroep:
kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen

Tegenwoordig is het haast onvermijdelijk: websites en apps gebruiken slinkse trucjes die je aansporen om iets aan te klikken. Maar dit blijkt vervolgens een reclame, een inschrijving voor een nieuwsbrief, of erger, een virus te zijn. Dit soort visuele misleidingen worden ‘dark design patterns’ genoemd.

Er bestaat nu ook zoiets als ‘dark haptics’: misleidende ontwerpen die ons een bepaalde kant op sturen door middel van haptische technologie, zoals de trillingen van een smartphone.

In deze demonstratie laten we een aantal voorbeelden zien van hoe zulke misleiding er uit zou kunnen zien in een virtual reality omgeving. Kom zelf ervaren hoe subtiel en misleidend deze trucs kunnen zijn.

Demonstratie / Activiteit
Doelgroep:
kinderen en volwassenen

Het weer wordt gemeten op maar een paar plekken in Nederland. Toch zie je in het journaal de temperatuur in het hele land. Hoe doen ze dat? Probeer het zelf: kies meetpunten op de kaart en zie hoe de temperatuurkaart verandert. Lukt het jou om met zo min mogelijk metingen de kaart zo goed mogelijk te maken?

Demonstratie
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar
en volwassenen

Wat zit er verstopt in een mummy? Hoe oud is een houten standbeeldje? Kun je een foto maken zonder lens? In het FleX-ray Lab kunnen we het onzichtbare zichtbaar maken met behulp van wiskunde. Je kunt hier zien hoe een röntgenscanner werkt. Ook kun je zien hoe je met een camera zonder lens toch mooie foto’s kunt maken. Tot slot leer je hoe je aan schaduwen kunt zien welke vorm iets heeft, en hoe je zelf een schaduwbeeldje kan maken.

Workshop
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Bij programmeren schrijf je zinnen voor de computer met specifieke woorden. De computer voert dan precies uit wat jij hebt opgeschreven.

Soms is dat precies wat je bedoelde, maar soms doet de computer iets anders dan je verwacht. In dat geval noemen we dat een bug, en moet je goed kijken hoe je het kunt corrigeren.

Maar wat als de programmeertaal zelf niet kan wat jij wilt? Dan kun je die taal uitbreiden of aanpassen.
Hoe dat werkt? Dat kunnen we je laten zien!

Of je nu nog nooit geprogrammeerd hebt, of er al heel goed in bent – kom gerust langs. Dan kijken we samen wat je wilt uitproberen.

Demonstratie
Doelgroep: kinderen en volwassenen

We maken vonken, een soort mini-bliksem. We leggen uit hoe
ze ontstaan, waarvoor ze gebruikt worden en waarom we ze bestuderen bij CWI.

Demonstratie/activiteit

Doelgroep: kinderen vanaf 13 jaar en volwassenen

Toekomstige quantumcomputers lossen sommige problemen razendsnel op. Wat is een qubit en hoe werkt superpositie? Ontdek het met een levensgroot model van een qubit en zie hoe deze verschilt van een gewone bit in computers. Kom langs en leer alles over deze fascinerende technologie!

Activiteit/ demonstratie
Doelgroep: kinderen en volwassenen

Interactieve tentoonstelling en installatie die theorieën en concepten tot leven brengen. Elke installatie is een stap in een samenhangende reis door de quantumwereld, waar spel en educatie samenkomen om een unieke en verrijkende ervaring te bieden. Ben je klaar om jezelf onder te dompelen in de quantumrevolutie?

Laat je creativiteit de vrije loop in de Quantum Jungle, een kunstinstallatie die Quantum Physics-concepten zoals superpositie en golfdeeltjesdualiteit tot leven brengt met een muur van aanraakgevoelige veren en een zee van leds. Creëer een kwantumdeeltje, start een betoverende visuele simulatie, en onthul de locatie van het deeltje in een spannend spel van voorspelling en ontdekking. Raak het aan en probeer het zelf!

Demonstratie
Doelgroep: kinderen en volwassenen

Hoe het werkt: TiqTaqToe is als boter-kaas-en-eieren in een quantumwereld.
Je hoeft geen quantumfysica te kennen om mee te doen.
Je X’en en O’s kunnen tegelijk in meerdere vakjes staan.
Je kunt zelfs je stenen verstrengelen met die van je tegenstander.
Speel mee en stel ons gerust vragen over quantumfysica!

Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Bouwactiviteit

Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar

Dit is een buiten activiteit.

Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar

Bouwactiviteit

Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar

Knipactiviteit

Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Rekenpuzzels

Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen

Retro-games zijn oude videogames die vroeger populair waren. Denk aan spellen zoals Pac-Man of Galaga. Deze spellen zijn nog steeds leuk om te spelen, ook al zijn ze veel simpeler dan de games van nu. De eerste algoritmes (‘programmeerrecepten’) in retro-games zorgden ervoor dat het beperkte geheugen en de kleine opslagcapaciteit van die tijd zo goed mogelijk werden benut. Deze technieken vormden de basis voor moderne games. In onze demo kun je zelf een paar van deze klassiekers spelen!

Activiteit

Doelgroep: kinderen

Moderne computerchips hebben miljarden kleine schakelaars die verbonden zijn met hele dunne draadjes. Een belangrijke uitdaging is om deze schakelaars op een chip te verbinden met zo weinig mogelijk draad. Om deze chips goed te kunnen maken, mogen de draadjes alleen horizontaal of verticaal op een vast patroon worden gelegd. Als je te veel draad gebruikt, heeft de chip meer stroom nodig. Dat is niet goed voor het milieu, én de chip wordt dan ook warmer. In dit spel mag jij proberen om pinnetjes op een rooster met zo weinig mogelijk draad te verbinden. Kun jij de oplossing vinden met de minste draad?

Activiteit
Doelgroep: kinderen

Je gaat op reis langs alle universiteitssteden van Nederland en wil natuurlijk je route zo efficiënt mogelijk inplannen. Je taak is dus het vinden van een kortste rondreis langs al deze steden. Als het je lukt mag je een leuk cadeau kiezen.

Doelgroep: kinderen

Iedereen kent het tekenspel “huis met een kruis”: je moet in één keer een huis met een kruis erin tekenen, waarbij je niet twee keer over dezelfde lijn mag gaan. Kun je dit oplossen? Hoeveel verschillende manieren kun je bedenken om dit te doen? Haal het record en win een prijs!

Activiteit
Doelgroep: kinderen vanaf 10 en volwassenen

We kiezen een willekeurig lid van het publiek om een pincode in te stellen voor een (hypothetische) bankkaart. Vervolgens raden we de pincode door per cijfer dat we uitproberen het stroomverbruik van de chip te observeren.

Een van de waargenomen stroomsporen zal verschillen van de anderen, en zo vinden we een voor een de cijfers die de pincode vormen.

Demonstratie
Doelgroep: kinderen vanaf 10 jaar en volwassenen

We gebruiken het internet bijna allemaal, elke dag. Maar in de manier waarop het nu is opgebouwd, zitten kwetsbaarheden die je niet direct ziet. Zelfs als alles lokaal goed werkt, kan het netwerk als geheel toch wankelen. Bij het CWI werken we daarom aan een alternatief: een veiligere internetarchitectuur waarbij je als gebruiker zélf invloed heeft op de route van je datastromen. Zo kun je kwetsbare delen van het netwerk omzeilen. In deze lezing laten we zien hoe het huidige internet in elkaar zit, bespreken we een recente kwetsbaarheid, zogenaamde ‘wervelwinden’, die het netwerk kunnen ontregelen en tonen we hoe het beter kan. Met als afsluiter een live demonstratie van een mogelijk internet van de toekomst.

Lezingen bij CWI (kamer L016)

Rob van der Mei

Wachten is een bron van ergernis voor veel mensen. Of het nou gaat om wachten op een ambulance in acute noodgevallen, wachten op een operatie in het ziekenhuis, wachten op toelating tot een verpleeghuis in de ouderenzorg, wachten in de file, wachten bij de douane op het vliegveld of wachten voor een toeristische attractie.

Aan de hand van een aantal concrete praktijkvoorbeelden legt Rob van der Mei uit hoe je met kennis van de "Wiskunde van de Ergernis" slimme algoritmes kunt inzetten om wachttijden te verminderen.

Let op: deze lezing wordt ook om 14:00-14:30 gegeven bij ARCNL Matrix Seven.

Christian Schaffner

Een quantumcomputer werkt heel anders dan een gewone computer. In plaats van gewone bits die aan (1) of uit (0) zijn, gebruikt een quantumcomputer qubits in superpositie die tegelijkertijd meerdere toestanden kunnen aannemen. Hierdoor kan een quantumcomputer bepaalde ingewikkelde problemen in minder stappen oplossen, zoals het breken van versleutelingen en het modelleren van moleculaire structuren.

Lynda Hardman

Programmeren lijkt een beetje op breien: je begint met simpele stappen, die je één voor één uitvoert. Als je die combineert, kun je iets groots maken, net als met een breipatroon dat uiteindelijk een trui of sjaal oplevert.

Maar met programmeren kun je nog veel meer. Zoals games en virtuele werelden maken waarin anderen kunnen rondlopen. Of apparaten bedienen, zoals lampen of gordijnen in huis. En alles wat je op je telefoon gebruikt – van TikTok tot je bank-app – is ooit door iemand geprogrammeerd.

Als je kunt programmeren, liggen er veel verschillende beroepen voor je open. Je zou bijvoorbeeld kunnen worden:

  • digitaal rechercheur die misdaad met data opspoort
  • iemand die zelfrijdende auto’s veiliger maakt
  • weervoorspeller die met computers stormen ziet aankomen
  • data-analist bij een krant die het nieuws onderzoekt met cijfers

Dus: wat is er leuker dan stap voor stap je eigen programmeercarrière bij elkaar te breien?

Steven Pemberton

There's no intelligence in current AI systems, but apparently we think there is, and then get surprised when it gives ridiculous answers. Why is this, and what are the chances that we get real intelligent systems?

There are some who think that when and if super intelligence arrives, it will take over. What are possible scenarios, and how would they be able to achieve that?

This talk gives an introduction to AI as we currently know it, examines how we interact with it, and envisions the consequences of real AI emerging.

Let op: Deze lezing is in het Engels

Lezing van CWI'ers op het Science Park terrein

Rob van der Mei @ARCNL Matrix Seven (het trappenhuis)

Wachten is een bron van ergernis voor veel mensen. Of het nou gaat om wachten op een ambulance in acute noodgevallen, wachten op een operatie in het ziekenhuis, wachten op toelating tot een verpleeghuis in de ouderenzorg, wachten in de file, wachten bij de douane op het vliegveld of wachten voor een toeristische attractie.

Aan de hand van een aantal concrete praktijkvoorbeelden legt Rob van der Mei uit hoe je met kennis van de "Wiskunde van de Ergernis" slimme algoritmes kunt inzetten om wachttijden te verminderen.

Let op: deze lezing wordt ook om 13:00-13:45 gegeven bij CWI.

Voor een overzicht van alle activiteiten op het Science Park, ga naar het programma van de Wetenschapsdag op de speciale website van Amsterdam Science Park.

Bereikbaarheid

Auto

Let op: wegwerkzaamheden tijdens Wetenschapsdag
A10 Oost binnenring tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel is van 19 september t/m 6 oktober 2025 dicht door werkzaamheden. Op-en afritten S113, S112 en S111 binnenring zijn ook afgesloten. Omleiding doorgaand verkeer via A1, A9 en A2.
Klik hier voor meer informatie over de onderhoud.

Wij raden aan om met de fiets of het openbaar vervoer te komen.

Parkeren

Volg op Amsterdam Science Park de borden om de juiste parkeerplaatsen te vinden.

Met de trein

Amsterdam Science Park heeft een eigen treinstation. Plan je reis via de website van de NS (Nederlandse Spoorwegen).

Met de bus

Neem bus 40 vanaf stations Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel. Spitsbus 240 alleen vanaf Amsterdam Amstel.

Openbaar vervoer + fiets

Op de treinstations Amsterdam Amstel en Amsterdam Muiderpoort is het mogelijk om een ​​fiets te huren (je rijdt in ongeveer 10 tot 15 minuten naar Amsterdam Science Park). Om je reis efficiënt te plannen en voor de laatste reisinformatie, ga je naar 9292OV.