Fysieke en digitale werelden samenbrengen: CWI ontwikkelt een PhysioDrum

Hoe kunnen fysieke objecten worden verbeterd met digitale functies om nieuwe ervaringen te creëren op gebieden als cultureel erfgoed en podiumkunsten? In zijn proefschrift biedt Rômulo Vieira een theoretisch kader en een nieuw slim instrument om deze vraag te onderzoeken.

Het proefschrift werd begeleid door Débora Christina Muchaluat Saade (Universidade Federal Fluminense, Brazil) en Pablo Cesar (DIS Group). In zijn proefschrift “Internet of Multisensory, Multimedia, and Musical Things: (Io3MT) Environments: Requirements, Use Cases, and Evaluation” onderzoekt Rômulo Vieira een nieuw theoretisch kader. Daarmee wil hij de vermenging van de fysieke en digitale wereld in het muzikale landschap

Een demonstratie van de PhysioDrum
Een demonstratie van de PhysioDrum

Naast dit theoretische kader ontwikkelde Rômulo een aantal representatieve voorbeelden (slimme instrumenten) en valideerde deze empirisch op basis van experimenten met zowel professionele en amateurmuzikanten. Rômulo ontwierp en ontwikkelde zelfs een nieuw slim instrument: een drumstel met slimme drumstokken en een voetpedaal. Dit instrument bevat haptische feedback en is naadloos verbonden met de virtuele wereld en andere instrumenten. De PhysioDrum maakt nieuwe artistieke vormen en verbonden optredens met andere artiesten mogelijk. Het kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals gepersonaliseerde training, onderwijs op afstand of nieuwe artistieke creaties en visualisaties. Bekijk hier de video van de PhysioDrum.

Meer informatie over de promotie

  • Promovendus: Rômulo Vieira
  • Titel: “Internet of Multisensory, Multimedia, and Musical Things: (Io3MT) Environments: Requirements, Use Cases, and Evaluation”
  • Promotoren: Prof. dr. Débora Christina Muchaluat-Saade (Universidade Federal Fluminense, Brazilië) en prof. dr. Pablo Cesar (CWI en TU Delft, Nederland)
  • Tijd: dinsdag 25 januari 2025, 12:00 uur CET
  • Locatie: Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Brazilië
  • GoogleMeet-link: https://meet.google.com/rfu-dazx-obc

De Distributed and Interactive Systems (DIS)-groep onderzoekt de impact van digitale technologieën in de creatieve en culturele sector en ontwikkelt en evalueert baanbrekende tools op basis van kunstmatige intelligentie en extended reality. Samen met professionals uit de sector onderzoekt en ontwikkelt de groep nieuwe workflows, ecosystemen en tools die de fysieke en digitale wereld met elkaar verbinden, waardoor een omgeving ontstaat voor nieuwe artistieke vormen: nieuwe instrumenten zoals in dit proefschrift, museumtentoonstellingen gebaseerd op sociale XR-concepten, bekroonde opera's en gedistribueerde theatervoorstellingen. Het werk van de groep wordt financieel ondersteund door de Europese Unie via projecten als Amplify, TRANSMIXR, en TRACTION.

Relevant previous news: