CWI-onderzoeker maakt hogere omzet bij hotelboekingen mogelijk

Met een nieuwe wiskundige methode kan een hotel op langere termijn gemiddeld 5% meer omzet halen als rekening wordt gehouden met online reviews. Dirk Sierag, promovendus van het CWI, analyseerde met boekingsgegevens uit het verleden het gedrag van consumenten die hotelkamers boeken. Daarmee maakte hij wiskundige modellen die hotels kunnen ondersteunen bij het bepalen van een optimale prijs van hotelkamers. Op 30 maart promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn proefschrift 'Revenue Management in the Hotel Industry'. De onderzoeksresultaten zijn ook toepasbaar op films, concerten, sportevenementen en bijvoorbeeld Uber-taxiritten.

Publication date: 03-04-2017

Met een nieuwe wiskundige methode kan een hotel op langere termijn gemiddeld 5% meer omzet halen als rekening wordt gehouden met online reviews. Dirk Sierag, promovendus van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), analyseerde met boekingsgegevens uit het verleden  het gedrag van consumenten die hotelkamers boeken. Aan de hand van de resultaten maakte hij wiskundige modellen die hotels kunnen kunnen ondersteunen bij het bepalen van een optimale prijs van hotelkamers. Op 30 maart promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn proefschrift ‘Revenue Management in the Hotel Industry’.  De onderzoeksresultaten zijn niet alleen toepasbaar op hotel- en Airbnb-kamers maar ook op films, concerten, sportevenementen en bijvoorbeeld Uber-taxiritten.

Tijdens zijn promotieonderzoek bestudeerde Sierag  welke factoren belangrijk zijn bij het boeken van hotelkamers, en hoe hotels hier optimaal rekening mee kunnen houden om hun winst te maximaliseren, bijvoorbeeld door hun prijzen aan te passen. De modellen die hij ontwikkelde houden onder meer rekening met annuleringsgedrag, de invloed van online reviews en de onzekerheid in de vraag. 

Sierag licht toe: “Reviews hebben een tweezijdig effect, dat het optimaliseren van bijvoorbeeld hotelprijzen compliceert: aan de ene kant hebben reviews invloed op de vraag, en aan de andere kant heeft de perceptie van de prijs-kwaliteitsverhouding van de klant invloed op de review of rating die hij zal geven. Op de lange termijn kan het dan in het voordeel van het hotel zijn om eerst zijn prijs niet te hoog te zetten. De klant zal dan namelijk een positievere rating geven. Dit resulteert in een hogere vraag naar het hotel, wat op de lange termijn hogere opbrengsten oplevert.  Ik zie ook mogelijkheden voor toepassing van mijn modellen op collaborative consumption, waarbij producten of diensten worden gedeeld onder relatieve onbekenden, zoals Couchsurfing, Airbnb, Blablacar, Lyft en Uber.”

Sierag voerde zijn onderzoek uit in de Stochastics onderzoeksgroep van het CWI. Het werd mede gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) als onderdeel van het wiskundecluster ‘Stochastics: Theoretical and Applied Research’ (STAR) en door het Minsterie van OC&W via de Regional Attention and Action for Knowledge circulation (RAAK) en door de Foundation Innovation Alliance (SIA).

Meer informatie:

  • de Stochastics onderzoeksgroep van het CWI
  • Promotoren: prof.  dr. R.D. van der Mei (CWI en VU) en prof. dr. A.P. Zwart (CWI en VU),
    co-promotoren: prof. dr. G.M. Koole (VU) en prof. dr. J.I. van der Rest (UL) .

Foto: Shutterstock.