CWI en ProRail voorspellen incidenten op het spoor

Publicatiedatum
17 november 2017

Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en ProRail zijn onlangs een onderzoekssamenwerking gestart op het gebied van incidentafhandeling op het Nederlandse spoor. Het betreft een Publiek-Private Samenwerking (PPS) tussen CWI en ProRail, die wordt aangegaan voor een periode van 4 jaar.

Het onderzoek richt zich op het voorkomen en afhandelen van een breed scala van incidenten op het spoor, zoals, spoorlopers, verstoringen in de infrastructuur en aanrijdingen. De afdeling Incidentenbestrijding van ProRail richt zich op het voorkomen van verstoringen en als verstoringen zich toch voordoen snel het spoor weer beschikbaar maken voor het treinverkeer. Daarbij wil men voorkomen dat treinen als gevolg van deze verstoringen onnodig lang stil staan, met vertragingen of uitval van treinen  als gevolg. ProRail wil zijn dienstverlening verbeteren door gebruik te maken van de kennis op het gebied van wiskundige modellering, optimalisatie- en analysetechnieken van de onderzoeksgroepen Networks & Optimization en Stochastics van CWI.

Onderzoekers van het CWI zullen op basis van data van ProRail voorspellingen doen over het tijdstip en locatie van mogelijke toekomstige incidenten, zodat ProRail daarop in kan spelen en de incidenten kan proberen te voorkomen. Daarnaast analyseren de CWI onderzoekers welke aanpassingen op het gebied van personeel en middelen in de ProRail Incidentenbestrijding organisatie zullen leiden tot een prestatieverbetering bij het voorkomen en afhandelen van incidenten op het spoor. Er wordt gebruik gemaakt van data op het gebied van incident-historie, evenals geografische en demografische data.

De Stochastics groep van CWI heeft ruime ervaring op het gebied van het voorspellen van incidenten. Zij hebben bijvoorbeeld algoritmes ontwikkeld die de dekking van beschikbare ambulances binnen een regio optimaliseert. Uit dit onderzoek is spin-off Stokhos voortgekomen: Stokhos levert software oplossingen voor het proactief herplaatsen van noodhulpdiensten op basis van toekomstverwachtingen.

Projectleider Rob van der Mei is zeer verheugd over het nieuwe project: “Het ProRail project bouwt weer verder op het werk dat we in eerdere projecten hebben gedaan, zoals het voorspellen van incidenten voor ambulanceritten en high-impact crimes, zoals woninginbraken, straatroof en roofovervallen in samen werking met de politie Amsterdam/Amstelland. Op die manier kunnen we onze kennis en ervaring goed gebruiken om ProRail en dus uiteindelijk de treinreizigers een stap verder te helpen.”

Stochastics group video

Networks & Optimization video