Alexander Schoenhuth benoemd tot hoogleraar Genome Data Science

Alexander Schoenhuth van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam is per 1 oktober 2017 benoemd tot hoogleraar Genome Data Science aan de beta faculteit van de Universiteit Utrecht. Het betreft een aanstelling voor 1 dag per week.

10 oktober 2017

Het vakgebied van Schoenhuth omvat Genome Data Science. Hij richt zich op het ontwikkelen van algoritmen om extreem grote hoeveelheden van genoom data te kunnen bewerken en verwerken. Daarmee kunnen op den duur patiënten individueel  behandeld worden ('Genoom Data 2 Person').

Schoenhuth werkt aan de Universiteit Utrecht samen met onderzoekers uit de groep 'Theoretical Biology and Bioinformatics', en daarnaast met meerdere onderzoekers van het UMCU. Hij is nauw betrokken bij het project 'ProjectMine', met als doel 'amyotrophic lateral sclerosis (ALS)' te bestrijden -- wereldwijd 1 van de grootste genoom projecten tot op heden.

Naast zijn hoogleraarschap blijft Schoenhuth vier dagen per week verbonden als leider van het onderzoeksteam Genome Data Science binnen de Life Sciences & Health groep.