Open Dag Amsterdam Science Park (1 okt 2022)

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Open Dag tijdens het Weekend van de Wetenschap. Op zaterdag 1 oktober 2022 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden. Wat is er allemaal te doen op het CWI?
  • What English Opendag
  • When 01-10-2022 from 12:00 to 17:00 (Europe/Amsterdam / UTC200)
  • Where CWI
  • Add event to calendar iCal

CWI doet mee aan de Amsterdam Science Park Open Dag tijdens het Weekend van de Wetenschap. Op zaterdag 1 oktober 2022 is het gebouw geopend van 12.00 - 17.00 voor alle belangstellenden. Wat is er allemaal te doen op het CWI?

Lezingen. Doelgroep: volwassenen
- 13:00-13:45 Steven Pemberton: The future is already here, just not very evenly distributed (talk in English)
- 14:00-14:45 Ute Ebert: Waarom willen we bliksem en bliksempjes begrijpen, en waar staan we nu?
- 15:00-15:45 Peter Bosman: Hoe kunnen we kunstmatige intelligentie gebruiken om artsen te helpen bij het opstellen van de beste inwendige bestralingsplannen voor de behandeling van kanker?
- 16:00-16:45 Tijs van der Storm: Wat doen taalingenieurs?


Wiskunde- en informaticamarkt. CWI-onderzoekers nemen je mee in hun onderzoek aan de hand van puzzels, spellen en demonstraties. Met o.a.:

@ Scan je Surprise-ei en raad wat er in zit. Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar
Samen met de scanner-experts van het CWI krijg je de kans om je chocolade Surprise-ei te scannen in hun FleX-ray Scanner. Zonder het chocolade Surprise-ei te breken, kun je raden wat er in het ei verborgen zit. Na het scannen mag je het chocolade ei natuurlijk breken om op te eten maar vooral ook om te ontdekken of je goed geraden had wat er in het ei zit!
(elk heel en elk half uur start er een demonstratie)

@ Bliksem-show. Doelgroep: volwassenen en kinderen
 We maken vonken en bliksempjes. Dit zijn mooie veelkleurige verschijnselen, maar we leggen ook graag de verschijnselen uit, hoe ver we ze wiskundig kunnen modelleren, en waarom dat relevant is.
(elk heel en elk half uur start er een demonstratie)

@ Supply Chain optimalisatie game / L-pad game. Doelgroep: volwassenen en kinderen vanaf 15 jaar
Sinds het begin van de Covid pandemie staat “supply chain” middenin de belangstelling: hamsteren leidde tot lege schappen in de supermarkt; er ontstonden chiptekorten, waardoor vrachtwagens niet kunnen worden afgebouwd en reparaties van cv-ketels niet kunnen worden uitgevoerd. In deze game optimaliseren we de supply chain van een tablet, de L-Pad. We willen zo min mogelijk geld uitgeven aan voorraden die nodig zijn om de consument tijdig te kunnen leveren. Dat is niet eenvoudig, maar dankzij speciale in Nederland ontwikkelde software voor supply chain modellering, kunnen we de klus in een uur klaren. En onderweg leren we wat wel en niet werkt. De optimalisatiesoftware is al in veel praktijksituaties getest, en blijkt zowel bestaande situaties correct te modelleren als richting te geven aan de juiste verbeteringen gericht op het verlagen van het geld dat je investeert.

@ Gamelab. Doelgroep vanaf 10 jaar
Maak je eigen game of tekenfilm in het programma Scratch!
Samen met Amsterdam Data Science en de VHTO organiseert CWI een Gamelab waarin we meisjes willen ondersteunen bij hun keuze voor een carrière in Data Science en AI. Het Gamelab is voor iedereen (vanaf 10 jaar) toegankelijk, maar de activiteit is specifiek gericht op meisjes. Kom langs, leer programmeren in Scratch en misschien lukt het je wel een eigen game of tekenfilm te maken!

@ Cryptris - Next Generation Cryptography Meets Tetris. Doelgroep: alle leeftijden
Een kwaadaardige AI neemt ons Instituut over en alleen jij kunt het tegenhouden! Je krijgt versleutelde instructies die je sneller moet decoderen dan de AI. Asymmetrische Cryptografie maakt dit makkelijk voor jou, maar exponentieel moeilijker voor de AI. Jij hebt namelijk de Geheime Sleutel, terwijl de AI alleen de Publieke Sleutel heeft. Jij hebt de kans om ons Instituut te redden...

@ Veelvlakken bouwen van polydron.
Doelgroep: kinderen vanaf 4 jaar
Bouwactiviteit van Stichting Vierkant voor Wiskunde.
@ Geheimschrift en schildpadpuzzel & Möbiusband knippenDoelgroep: kinderen vanaf 8 jaar.
Knipactiviteit van Stichting Vierkant voor Wiskunde.

@
Hersenen in je telefoon. Doelgroep:  volwassenen
Zonder dat we het ons realiseren, maken we gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Bijvoorbeeld wanneer je SIRI op je telefoon vraagt wanneer je volgende afspraak is. Jouw verbale opdracht wordt naar een datacenter gestuurd waar krachtige algoritmes een antwoord genereren en terugsturen. Dit is natuurlijk niet prettig vanuit privacy oogpunt, en ook niet erg robuust wanneer je even geen internet hebt. Tegelijkertijd zijn veel van onze apparaten, van telefoon tot horloge tot auto, voorzien van steeds krachtiger computers, dus het ligt voor de hand om AI-algoritmes zo veel mogelijk 'lokaal' te brengen. Dan moeten deze algoritmes wel een stuk energie-zuiniger worden om te voorkomen dat de batterijen razendsnel leeglopen. Om dit bereiken, kijken we hoe de hersenen werken. Hersenen zijn namelijk razend zuinig met energie vergeleken met moderne AI-algoritmes. Dergelijke hersen-geïnspireerde algoritmes, en hardware speciaal voor deze algoritmes, worden snel beter en efficiënter. Ze kunnen bijvoorbeeld al met heel weinig stroomverbruik hartritmes in de gaten houden, of spraak herkennen. In een demo laten we zien hoe dergelijke hersen-geïnspireerde algoritmes werken, en hoe ze al op een telefoon kunnen werken.

@ Ben je een goede backpacker?
Doelgroep: kinderen
Aan de hand van het knapzakprobleem zullen we zien hoe moeilijk het soms is schijnbaar makkelijke problemen optimaal op te lossen. Je mag zelf proberen een paar spullen te kiezen om een rugzak in te pakken. Je wint een prijs als je een optimale oplossing vindt.

@ Het handelsreizigersprobleem. Doelgroep: kinderen
Je gaat op reis langs alle universiteitssteden van Nederland en wil natuurlijk je route zo efficiënt mogelijk inplannen. Je taak is dus het vinden van de kortste rondreis langs al deze steden. Als het je lukt, mag je een leuk cadeau kiezen.

@ Huis met een kruis competitie. Doelgroep: kinderen
Iedereen kent het tekenspel 'huis met een kruis': Je moet met één pennenstreek een huis met een kruis erin tekenen waarbij geen lijn tweemaal getrokken mag worden. Kun je dit oplossen? Hoeveel verschillende manieren kun je bedenken om dit te doen? Haal het record en win een prijs!

@ Vind de kortste route door het doolhof. Doelgroep: kinderen
Lukt het jou om zo snel mogelijk, via de kortste route, de uitgang van het doolhof te vinden?

@ Zoek de outlier.
Doelgroep: kinderen vanaf 6 jaar en volwassenen
Eén object heeft een ander gewicht dan de rest. Hoe kom je daar achter door zo weinig mogelijk objecten te wegen?

@ Block sphere (Qubit). Doelgroep: kinderen vanaf 13 jaar en volwassenen
Weet jij wat een Superpositie is en hoe dat werkt? Kom kijken naar een levensgroot model van een Qubit en ontdek hoe dit anders is dan de bits en bytes van een klassieke computer.

Een overzicht van alle activiteiten van de deelnemende instituten (Amolf, ARCNL, Nikhef, UvA-FNWI en CWI) vind je op de Open Dag website van het Amsterdam Science park.

Bereikbaarheid: Wij raden aan om met het openbaar vervoer naar Amsterdam Science Park te komen. Op station Amsterdam Science Park stoppen vier keer per uur treinen. GVB-bus 40 rijdt elke 15 minuten vanaf de stations Amstel en Muiderpoort naar Amsterdam Science.