Nieuwe Google-dienst 'Rich Snippets' gebaseerd op CWI-technologie

Half mei introduceerde Google een nieuwe dienst met de naam Rich Snippets, die zoekmachinegebruikers nieuwe manieren verschaft om resultaten te filteren. Ook kunnen gebruikers zelf nieuwe typen data aan de zoekresultaten toevoegen. De dienst is onder andere gebaseerd op een door het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) bedachte technologie: RDFa.

Publicatiedatum
22 mei 2009



Half mei introduceerde Google een nieuwe dienst met de naam Rich Snippets, die zoekmachinegebruikers nieuwe manieren verschaft om resultaten te filteren. Ook kunnen gebruikers zelf nieuwe typen data aan de zoekresultaten toevoegen. De dienst is onder andere gebaseerd op een door het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) bedachte technologie: RDFa.

Rich Snippets

Snippets zijn de teksten onder de zoekresultaten die u krijgt bij een zoekopdracht in Google (of een andere zoekmachine). Google biedt nu ook de mogelijkheid om deze tekst (snippet) te verrijken met bijvoorbeeld beoordelingen. Als bezoekers op uw site aan kunnen geven wat ze van uw producten, diensten of imago vinden, is er sprake van reviews.

Google biedt nu de mogelijkheid deze reviews bij de snippet weer te geven. Google heeft namelijk onderzocht dat reviews een positief effect hebben op het klikgedrag van mensen. Op zoekresultaten waar reviews bij staan wordt vaker geklikt.

RDFa 

CWI-onderzoeker Steven Pemberton en collega Mark Birbeck stelden RDFa in 2004 voor in de HTML Working Group bij W3C. Zij hebben dit later uitgebreid tot een task force die de HTML-werkgroep en de Semantic Web Working Groups combineert en bestaat uit vertegenwoordigers van Creative Commons, IBM en andere bedrijven. Deze groep produceerde in oktober 2008 de "RDFa Syntax and Processing"-specificatie. Sindsdien wordt RDFa wereldwijd steeds vaker aangenomen, ook door de Amerikaanse en Britse overheid, Yahoo, en nu dus ook door Google.

Referenties RDFA

Meer informatie over Rich Snippets:

Meer informatie over RDFa: